Trakasseri

Hej.

Har en fråga när det gäller kränkande, trakasserier och folk som allmänt jobbiga hur man ska till väga med detta ? För jag har en kompis som håller på med mig i ungefär 5-6 dagar med samma saker och ringer mig fast än jag inte vill varför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Då jag i ditt fall inte har någon information kring vad det är din kompis har gjort eller sagt till dig när denne har ringt är det svårt för mig att göra en mer exakt bedömning.

Att utsätta någon för trakasserier kan vara brottsligt och kan innefattas i flertalet enskilda straffbestämmelser beroende på hur trakasserierna ser ut. I ditt fall kan det vara fråga om förolämpning - handling som är ägnad att såra någon annan genom att uttrycka kränkande saker eller beskylla personen kränkande, se brottsbalken (BR) 5:3. Är sådan handling grov kan den leda till böter, eller i värsta fall fängelse.

I ditt fall råder jag dig att först att försöka prata med din kompis. Om det är din kompis borde denne förstå att du inte uppskattar dennes samtal. Skulle beteendet inte upphöra råder jag dig att ta kontakt med polisen. Vid sådana här brott är det väldigt viktigt med bra bevisning så försök att vara uppmärksam och spara alla tecken på trakasseri.

Jag hoppas att mitt svar gav dig en första vägledning.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare