Trafikskadeersättning parkeringsskada

Hej!

En personbil körde upprepande gånger på vår parkerade bil. Personen stack sedan från platsen. Detta bevittnades på nära håll av en person var i tjänst inom vaktbolag. Denne tog regnr och kontaktade oss. Jag har polisanmält detta men det lades ner med motiveringen att ägaren till bilen som smet inte innehar varken svenskt körkort eller pass och då är det förbjudet att ta ner honom på polisstationen för förhör.

Vår bil blev bucklig och repig och har sjunkit rejält i värde. (Vi ska sälja den nu). Vi är försäkrade hos samma försäkringsbolag (ett stort försäkringsbolag) och dessa vägrar nu att hjälpa till. Jag fick höra av polisen att då det finns vittne till händelsen så ska jag inte stå för någon självrisk. Stämmer detta?

Jag har läst tidigare svar från er och ni skriver att det inte spelar någon roll om bilen var utlånad då försäkringen är kopplad till fordonet. Så då bör ju ägaren till bilen dom körde på oss stå för kostnaderna, iallafall hans försäkringsbolag, eller hur?

Hur får jag rätt mot försäkringsbolaget? Hur ska jag ta detta vidare? Kan jag kräva skadestånd från fordonsägaren eller försäkringsbolaget?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer som du säger att ersättning utgår ur trafikförsäkringen för det fordon som har orsakat skadan. Detta är ett strikt ansvar och ersättning utgår alltså oberoende av anledning till att skadan har inträffat. Det betyder att du har rätt till ersättning för skadorna på din bil från det försäkringsbolag som står för trafikförsäkringen på bilen som orsakade skadorna och du behöver inte betala någon självrisk, trafikskadelagen 11§. https://lagen.nu/1975:1410

Jag rekommenderar att du vänder dig till skadevållarens försäkringsbolag och kräver ersättning för skadorna på din bil.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare