Trafikskadeersättning för personskada

Jag blev påkörd bakifrån av bilist när jag stod och borstade av snö från min bil som var parkerad vid trottoar. Jag blev klämd mellan min bakre kofångare och det påkörande fordonet. Ett ben bröts och det andra fick en rejäl sårskada som kommer behöva opereras ytterligare. Efter akut operation av båda benen beräknas jag kunna stödja på brutna benet om ca 3 månader. Vet ännu inte om det blir bestående men efter denna tid.

Påkörande fordonet hade sommardäck trots vinterväglag.

Undrar nu om skadestånd för mina fysiska skador, sjukhusvistelse, hemtjänst, rehab, påtvingad social isolering etc kan/skall begäras av motparten? Förmodar att skador på min bil samt bilen som min bil studsade in i av stöten betalas via min trafikförsäkring. Min bil var i bra skick men är 25 år. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Fråga om ersättning efter trafikolycka behandlas i Trafiksadelagen, som du hittar https://lagen.nu/1975:1410, och i Skadeståndslagen, som du hittar https://lagen.nu/1975:1410.

I TSL 8§ anges att för skador som uppkommer i följd av trafik, såsom din skada, ska trafikskadeersättning utgå. I ditt fall, där du har blivit påkörd av ett annat fordon, ska ersättning för dina personskador utgå från det andra fordonets försäkring, TSL 11§. Vad som kan ersättas ska bestämmas med hjälp av skadeståndslagens bestämmelser, TSL 9§.

I SkL 5:1 anges vad du kan få ersättning för vid en personskada. Här sägs att du kan få ersättning för dina sjukhuskostnader och andra kostnader, vilket innebär att du kan få ersättning för sjukhusvistelse, hemtjänst- och rehabkostnader. Du kan även få ersättning för inkomstförlust. Slutligen kan du få ersättning för så kallade ideella skador. Det innefattar både ditt övergående fysiska och psykiska lidande men även eventuella bestående men om sådana skulle uppstå. Den här ersättningen bedöms schablonmässigt utifrån bestämda tabeller. Aktuella tabeller kan du hitta på Trafikskadenämndens hemsida, http://www.trafikskadenamnden.se/.

Hur sakskador på din bil kommer att ersättas beror på om bilen ansågs vara "i trafik" när olyckan inträffade. Var din bil inte i trafik, vilket jag bedömer som det troligaste, kommer skadan ersättas ur den andra bilens försäkring, TSL 11§. Var bilen i trafik kommer skadorna endast ersättas ur den andra bilens försäkring endast om skadan vållades genom att den andra föraren har varit vårdslös, TSL 10§ 2 st. Då du nämner att bilen inte var försedd med rätt typ av däck är det troligt att den andra föraren har varit vårdslös och skadan ska därmed ersättas ur det andra fordonets försäkring även i detta fall.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare