Trafikskadeersättning

Hej !

Jag körde på en cyklist öven en övergånsställe ,persosnen kom från min vä sidan , kunnde inte bromsa helt ! Personen fick lindriga skador och fört till sjukhuset! Jag körde på max 30 k/h men händelsen gick fort inom 3 sec. Polisen kom till pats , händelsen anämlt till polisen och min försäkringsbolag !

Min fråga är , är det jag skyldig att stå för skadestånd för cykliseten ? Har jag varit vållande bilist i en sån situation ?

Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan tyvärr inte spekulera i vem som eventuellt skulle anses vara vållande till olyckan utan att känna till händelseförloppet i närmare detalj.

Men oavsett vem som har varit vållande till olyckan så utgår trafikskadeersättning för person- och sakskador som orsakas av trafik med motordrivet fordon, trafikskadelag 11§. Ersättningen betalas då ur den obligatoriska trafikförsäkringen som du är skyldig att ha på din bil.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare