Träffa personer i häkte och fängelse

Hej! Jag är målsägande i ett mål mot min sambo, som nu sitter häktad och sista rättegången är i början av januari. Kommer jag få träffa honom i häktet efter det eller?? Och om han blir dömd kommer jag att få träffa honom i fängelset?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Det går bra att besöka personen i fråga både i häktet samt i fängelset om ett fängelsestraff aktualiseras. För att så skall ske krävs att den intagne/häktade har tillstånd att ta emot besök! Kriminalvården är ansvarig myndighet och har alltså att antingen bevilja eller avslå en ansökan om besök.

Det torde vara på sin plats att nämna att majoriteten av alla som sitter häktade idag sitter med olika former av restriktioner. Detta innebär att den häktade har en begränsad, eller inte någon möjlighet alls, till kontakt med omvärlden så länge utredning om brott pågår. Åklagare har i Sverige en tendens att allt för ofta yrka på att misstänkte skall sitta häktad med restriktioner, vilket svenska domare i regel beviljar. Anledningen till att så sker är för att åklagare misstänker att bevis eventuellt kan komma att förstöras eller att utredningen på något sätt förhindras.

Slutligen, det föreligger en möjlighet att träffa personen i fråga, men denna möjlighet är mer begränsad om han sitter häktad.

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare