Träd skymmer utsikt - möjlighet till åtgärder?

Jag köpte en fastighet med utsikt över en sjö. Grannen nedanför planterade längs hela gränsen mot min tomt granar o andra högväxande träd och dessa har ju nu vuxit till sig o skymmer hela utsikten för mig. Tror hon gjorde detta pga att vi var oense om en del saker.

Kan jag göra något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Träd som skymmer utsikten kan tyvärr inte kommas åt juridiskt såvida inte din kommuns föreskrifter säger något annat, så jag rekommenderar att du hör av dig till dem. Det krävs nämligen inget bygglov eller liknande för träd och planterandet av dem orsakar ingen skada i skadeståndsrättslig bemärkelse.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare