FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/09/2014

Total påföljdsfriskrivning vid köp av lös egendom

Hej!

Jag köpte en symaskin för 2 veckor sen som var ämnad att användas till mitt segelmakarföretag. Maskinen jag köpte var en inbytesmaskin och den såldes under villkor att jag som köpare inte får göra några påföljder gällande fel på maskinen. Dock erbjuds 10 % rabatt på reparationer.

Det har nu blivit kortslutning i den och den fungerar såklart inte, jag vill häva köpet och ha skadestånd för förlorade försäljningsintäkter.

Kan jag få det? Eller är affären jag köpte den från helt friskrivna då Köplagen är dispositiv?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Då symaskinen synes ha förvärvats av dig i egenskap av näringsidkare är avtalsvillkor vilka avviker från den dispositiva köprättsliga regleringen enligt huvudregeln giltiga (se 1 och 3 §§ köplagen). Innebörden av detta är att påföljdsfriskrivningen skall gälla, såvida den inte träffas av någon avtalsrättslig ogiltighetsregel (se 28-36 §§ avtalslagen).

Av störst relevans är troligen 36 § avtalslagen, varav följer att ett villkor kan ”jämkas eller lämnas utan avseende, om [det] är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt”. Vid bedömningen av om så är fallet skall hänsyn särskilt tas till hur undermålig symaskinen varit, huruvida någon part intagit en underlägsen ställning samt vilken grad av friskrivning som skett. Det är följaktligen inte möjligt att med utgångspunkt i given information dra några absolut korrekta slutsatser i denna del, annat än att den rabatt som erbjudits troligen anses mildra friskrivningen i ringa mån.

Innebär någon ogiltighetsregel att avtalsvillkoret skall åsidosättas helt gäller istället köplagen, förutsatt att ingen ”praxis som har utbildats mellan parterna[,] handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna” medför en annan tolkning (se 3 § köplagen). Vilka möjligheter till reklamation och yrkande av påföljder som då föreligger kan utläsas här.

Korteligen gäller att reklamation kan företas om ett fel föreligger för vilket säljaren ansvarar. Den sistnämnde har då (med vissa undantag) rätt att i först hand försöka avhjälpa felet eller företa omleverans, även om hävning skulle yrkas. Detta förutsätter dock, som ovan påpekats, att villkoret i sin helhet kan åsidosättas.

Köplagen finner Du här och avtalslagen här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare