Tolkningsmetoder och förbudsskyltar

Om man har en juice i handen som man dricker ur och en kasse med ett paket glass i den andra. så ska man gå in i en butik och det är en skylt med en glass på och ett rött kryss över. Hur ska man tolka skylten utifrån dessa tolkningsmetoder?

1) Restriktiv tolkning

2) Extensiv tolkning

3) Teleologisk tolkning

4) Tolkning e contrario

5) Reduktionsslut

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den restriktiva tolkningen innebär att förbudet ges en snäv betydelse. Glass som man har i handen är förbjudet, men inte juice eller glass i en kasse.

Extensiv tolkning är motsatsen till restriktiv tolkning. Här ges förbudet en större betydelse och utvidgas. Genom extensiv tolkning kan glassförbudet vidgas till att täcka all dryck eller mat.

Den teleologiska tolkningen tar sikte på ändamålet med förbudet. Vad är syftet med förbudet? Troligen för att undvika spill och kladd i affären. Därmed kan också juice vara otillåtet om det finns en risk för spill. Men ett paket glass i en kasse medför ingen sådan risk, varav det är tillåtet.

Tolkning e contrario innebär att man gör en motsatsvis slutsats. Om glass är förbjudet, innebär det att allt annat än glass är tillåtet. Man kan då ta med juice in i butiken.

Reduktionsslut är en slutsats att bestämmelsen inte ska tillämpas, även om den enligt ordalydelsen är tillämplig. Det kan av olika skäl (t.ex. syftet med förbudet) vara motiverat att undanta situationen från förbudets tillämpningsområde. Om glass är förbjudet på grund av kladdrisk, kan det vara motiverat att tillåta kladdfri glass.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare