FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/11/2014

Tolkning av testamente

Vår fråga gäller hur kvarlåtenskapen skall fördelas och vilka regler som gäller vid scenariot som beskrivs nedan. Äkta makarna A och B har upprättat ett inbördes testamente där den som överlever den andre skall ha fri förfoganderätt över all den först avlidnes kvarlåtenskap. Efter bådas bortgång skall kvarlåtenskapen tillfalla ett förbund för att användas till forskning. Det som nu händer är att makan avlider. Efter några år erhåller maken ett arv efter en nära släkting. Maken upprätter senare ett nytt testamente över den del som han har rätt att förfoga över. I testamentet skall kvarlåtenskapen fördelas mellan tre testamentstagare enligt angivna procentsatser. Maken har nu avlidit och upprättande av bouppteckningen pågår. Vår fråga gäller alltså i första hand hur stor del av kvarlåtenskapen som skall gå till det förbund som anges i det första inbördes testamentet och om/hur korrigeringen av kvarlåtenskapen skall ske med hänsyn till det arv som maken erhållit efter makans frånfälle. Tacksam för ett svar som reder ut detta åt oss inom en inte alltför avlägsen framtid. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att makarna saknade bröstarvingar, dvs. barn. Annars är det nämligen inte möjligt att testamentera bort mer än hälften av arvet, hälften har barnen alltid rätt till (laglotten).

Testatorn förfogar alltid själv över sitt testamente. Testamentet ska följas (så länge det är inom lagens gränser) enligt den så kallade viljeprincipen som framgår av Ärvdabalken (ÄB) 11 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K11P1S1. Kvarlåtenskapen efter maken A (som jag utgår från avled först) ska alltså tilldelas förbundet med forskningen.

Även make B:s vilja ska givetvis efterlevas. En testator kan alltid välja att ändra sitt testamente när som helst under sin livstid. Make B.s ändring av testamentet efter att make A gått bort är därför gällande. Även om make B har fått make A:s del med fri förfoganderätt innebär inte att han eller hon kan testamentera bort det. Detta framgår av ÄB 3 kap 2 § https://lagen.nu/1958:637#K3P2S1.

Detta innebär alltså sammanfattningsvis att kvarlåtenskapen efter make A ska gå till forskningen men kvarlåtenskapen efter make B ska tilldelas de tre testamentstagare som framgår i testamentet.

Behöver ni ytterligare hjälp med tolkningen av testamentet och juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt.

Kontakt:

Mail: heddagejrot@gmail.com

Tel: 0730-591825

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare