Tolkning av testamente

Vi är två syskon som skrivits som testamentstagare efter en kusin, som saknade egna arvingar. Nu vill få hjälp med att tolka en mening i testamentet: ”Mina kusiner xxxxx och yyyyy samt deras barn skall i lika lotter erhålla återstoden av min kvarlåtenskap.” Den som sköter bouppteckningen tycker att det går att tolka på två sätt: 50-50 mellan syskonen, alternativt lika delar mellan syskon och barn, totalt sju personer. Vad är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frågar rör tolkning av er kusins testamente.

I lag regleras detta i 11 kap ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K11P1S1)

Enligt 1 § ska ett testamente ges den tolkning som man antar överensstämmer med testators (er kusins) vilja. Ibland kan det uppstå oklarheter då man ordagrant kan tolka testamentet på flera sätt och då använder man sig av denna princip.

Precis som du säger kan meningen i testamentet tolkas på två sätt och svaret är inte självklart. Det är er kusins sannolika vilja som avgör vilken utgången blir.

Exempelvis om er kusin lämnat 700 000 kr efter sig och om det med fog (om det sannolikt) kan antas att hen ville att hela kvarlåtenskapen skulle delas lika mellan 7 personer ska testamentet ges den innebörden och alla får 100 000 kr var.

Om det däremot kan antas att er kusin ville att du och ditt syskon skulle få lika mycket som i sin tur ska fördelas mellan era barn ska det tolkas på det sättet.

Det finns därför inget självskrivet svar på denna fråga.

Om ni inte inom familjen kan komma överens om hur testamentet bör tolkas så kan ni antingen återkomma till mig för hjälp med förmedling av en juristkontakt inom familjerätt eller till en tingsrätt.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare