Tolkning av testamente

Jag undrar vad som gäller i följande fall: Två vuxna med varsin kull särkullbarn barn flyttar ihop. De skriver ett testamente där de ärver varandra, förutom särkullbarnens laglott som alltid regleras direkt. De gifter sig, bland annat för att stärka rätten att ärva varandra och ett år senare går maken bort. Finns det något som säger att testamentet, skrivet under deras sambotid inte gäller från det att de ingick äktenskap?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska jag kort beskriva grunderna i en situation som eran. Mellan makar gäller som utgångspunkt att de ärver varandra, särkullbarn har dock precis som du skriver rätt att få ut sin arvslott. Finns inga gemensamma barn utan endast särkullbarn har den efterlevande maken i princip ingen arvsrätt annat än vad som följer av basbeloppsregeln i ärvdabalken. Med tanke på detta finns ett behov av att upprätta testamenten för makar som endast har särkullbarn om de vill att den efterlevande maken ska ärva den andre. Särkullbarnens rätt kan inskränkas om arvlåtaren testamenterat så att de endast ska ha rätt till sin laglott vilken är hälften av arvslotten. Rätten till laglotten kan emellertid aldrig tas ifrån särkullbarnen utan den har de alltid rätt att omedelbart få ut.

Så till din fråga om testamentets giltighet. Ett testamente ska enligt ärvdabalken vara skriftligt, upprättas inför två vittnen, skrivas under av testatorn och bestyrkas med namn av vittnena för att det ska vara lagligt bindande. Ett testamente som upprättats enligt lagens alla regler gäller sedan såvida det inte till exempel förstörts eller återkallats av testatorn. Förändringen i er rättsliga status från sambor till gifta innebär i sig inte automatiskt att testamentet förlorat sitt värde. Att din make i testamentet exempelvis använt uttrycket sambo istället för make behöver inte bli avgörande då tolkning av testamenten sker utifrån viljeprincipen. Det innebär att man strävar efter att tolka testamentet i enlighet med den avlidnes faktiska vilja och att ordalydelsen därför inte är helt avgörande. Utan att känna till testamentets närmare innehåll är det svårt att säga mer än så här men som sagt finns det enligt lagen utrymme att till exempel läsa sambo som make då testamentet tolkas.

Lawline RådgivareRådgivare