Tolkning av testamente

Hej! Min farmor har gått bort. Min far är avliden. Nu är det så att jag och min farbror då ska ärva en jordbruksfastighet. Min "farfar" var inte min fars riktiga pappa men min farbrors riktga far. Farmor är mor till dem båda, min far var inte adopterad av "farfar" som också är avliden sen 10 år. I testamentet som är upprättat av dem båda står det att deras vilja är att båda våra söner ska ärva lika. Detta testamente är sedan godkännt av min far och farbror i boupptäckningen efter min "farfar" Den som nu gjort boupptäckningen efter farmor tolkar det hela 75/25 till min farbrors favör? Kan detta stämma? Vad jag förstår så kan min farbror kräva sin laglott, men det borde då bli 62,5/37,5

Lawline svarar

Hej!

Om det av testamentet framgår att det också varit din "farfars" vilja att din far och din farbror ska ärva lika borde arvet nu fördelas 50/50 mellan dig och din farbror. Om det uttryckligen står att de vill att båda deras söner ska ärva lika så skulle jag tolka testamentet på det sättet. Du inträder i din fars ställe enligt 11:6 ärvabalken (ÄB). En hälftenfördelning inkräktar inte på din farbrors laglott, vilken motsvarar 50 % av arvet efter hans far, och 25 % av arvet efter hans mor (då han till sin mor är en av två barn), 7:1 ÄB.

Att personen som gjort bouppteckningen nått en annan slutsats måste bero på att hen har tolkat testamentet annorlunda. Vilken tolkning som är rätt går inte att säga utan att veta vad som står i testamentet. Beroende på hur testamentet är formulerat skulle det nämligen vara möjligt att nå en annan slutats än den av mig ovan förespråkade. Mer detaljer behövs därför för att göra en fullständig bedömning.

Innan du skriver på ett arvsskifte bör du därför skaffa dig klarhet i om testamentet har tolkats rätt av den för bouppteckningen ansvariga. Om tolkningen är felaktig är du inte skyldig att acceptera en 75/25-delning när ni skriver under arvsskiftet. Om du behöver rådgivning kring testamentets innebörd och vad för arv du har rätt till kan du vända dig till vår samarbetspartner Familjens jurist för rådgivning (http://lawline.se/boka).

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare