Tolkning av testamente

Ett testamente upprättades för 5 år sedan och förmånstagaren var en man. I dagsläget när arvet skall fördelas har han bytt kön och är nu kvinna och därmed med ett helt annat namn än som stod i testamentet .

Gäller testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående testamente återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Enligt 11 kap. 1 § ÄB ska testamentet tolkas i enlighet med testators vilja. Vad det innebär är inte självklart och en bedömning får göras i varje enskilt fall. Eftersom testator i din fråga velat testamentera bort till en person som idag korrigerat sitt kön talar troligtvis mycket för att det var testators vilja att denna person ska ärva oavsett vilket kön hon idag har. Eftersom det kan härledas att namnet som står i testamentet idag är ett annat namn står det klart vem som åsyftas som förmånstagare.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare