Tolkning av testamente

Hej! Min man och brors pappa har avlidit. Han var omgift och de har tre gemensamma barn. Enligt testamente ska allt utom laglotten (som går till särkullbarnen) tillfalla hans fru och när hon avlidit ska det tillfalla deras arvingar. Innebär det att min man och hans bror endast får laglotten eller får dem den resterande arvslotten då frun avlider?

Lawline svarar

Hej!

Svaret beror på hur testamentet är formulerat. Om det endast står att frun ärver allt, förutom särskullbarnens laglott,med fri förfoganderätt bör formuleringen tolkas som om din man & hans bror utöver laglotten har rätt till efterarv när frun avlider. Om det däremot finns annat skrivet i testamentet kan resultatet bli ett annat. Efterarv kommer inte i fråga t.ex. om det står att din man & bror endast ska få ut sin laglott, eller om det står att efterarvet ska tillfalla de gemensamma barnen, varför din man & bror i så fall endast får sin laglott. Om du med "deras arvingar" avser deras gemensamma barn så borde innebörden bli att efterarvet ska delas mellan de gemensamma barnen, varför din man & hans bror inte får ut mer än sin laglott.

Jag hoppas att mitt svar har bringat lite mer klarhet. Om du vill få ett tydligare svar är du välkommen att återkomma med mer detaljer om vad som står skrivet, t.ex. genom att kommentera svaret.

Lawline RådgivareRådgivare