Tolkning av testamente

Min ingifta moster, gift med min tidigare avlidna morbror, har testamenterat deras tidigare gemensamma fastighet till mig och min fru då vi stod henne väldigt nära och hon sa under många år om och om igen att vi skulle få ärva huset. Nu blev hon påverkad att sälja huset ca ett år innan hon dog. I samtal idag med den som sköter bouppteckningen efter henne död säger han att den punkten i hennes testamente stryks och att fastigheten eller dess värde inte längre tillfaller oss. Kan detta verkligen vara riktigt det var ju hennes upprepade önskan att så skulle ske. Som det sägs nu ingår värdet på fastigheten i det allmänna.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Vid  en tolkning av testamente gäller som huvudregel att man ska försöka utröna testatorns verkliga vilja. När det gäller saklegat finns en särskild regel för tolkningen av testamente i 11 kap. 4 § Ärvdabalken. Regeln anger att om ett förordnande i ett testamente avser viss egendom och den egendomen inte finns i kvarlåtenskapen, är förordnandet utan verkan. För att bryta denna tolkningsregel, måste det kunna utrönas att det var egendom till samma värde som fastigheten som testatorn vill att ni skulle ärva, och inte enbart själva fastigheten i sig. Om detta ej kan utrönas gäller ej denna del av testamentet längre.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare