FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/03/2018

Tolkning av avtal om tillträdesdag

Hej,

Vi har köpt bostadsrätt. Vi kommer inte överens med säljaren om en tillträdesdag. På vårt avtal står det "tillträde enligt överenskommelse, dock senast 4 juni".

Vi försöker komma överens med säljaren om att få tillträde innan 1 juni (eftersom vi sagt upp nuvarande lägenhet). Säljaren får tillträde till sin nya bostad 23 maj. Men hon vill inte släppa in oss innan 4 juni eftersom det enligt henne står 4 juni som tillträdesdag och då ska hon ha rätt att ha kvar sin bostad fram tills dess. Hon har alltså dubbla bostäder från 23 maj-4 juni. Jag har inte gått med på 4 juni som tillträdesdag. Det står enligt överenskommelse på kontraktet.

Vad säger vårt kontrakt egentligen? Hon menar att vi får tillträde 4 juni enligt kontraktet och jag menar att det är vi som måste enas om en tillträdesdag som ligger innan 4 juni i tiden.

Vad händer om vi inte kommer överens?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utan att känna till några andra detaljer än vad som står i avtalet ser jag dessvärre ingen juridisk möjlighet att kräva tillträde före 4 juni. Uttrycket "tillträde enligt överenskommelse, dock senast 4 juni" måste tolkas som att ni är garanterade tillträde 4 juni men att det kan bli tidigare om ni kommer överens med säljaren om detta. Det ni kan göra är att fortsätta försöka nå en överenskommelse om tidigare tillträde, men lyckas detta inte är det 4 juni som gäller eftersom det inte går att tvinga säljaren till en överenskommelse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare