Tobaksrökning som avtalsbrott i hyresrätt

Hej! Jag har ett problem i mitt hyreshus: några av grannarna röker i trapphuset. Alla lägenheter har balkong, och således kan man tycka att rökning borde ske där, men tydligen är trapphuset en trevligare plats för det ändamålet. Jag har pratat med värden och också sagt till rökarna när jag sett att någon rökt. Det står nämligen i våra trivselregler att rökning inte är tillåten i de gemensamma utrymmena. Värden gjorde ingenting de första 2 gångerna jag var där och bad dom Göra något åt situationen. På 3e tillsägelsen la de ut lappar i alla postlådor om att rökning inte är tillåten. Det har ändå inte slutat. Till saken hör att jag har astma, och röken gör inte bara det jobbigt för mig att ta mig ut och in ur lägenheten, utan röken kommer dessutom in i min lägenhet (jag bor på översta våningen dessutom). Vad kan jag göra? Vad säger lagen? Vad är min hyresvärdarna skyldighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen säger tyvärr ingenting om tobaksrök och hyresvärdens skyldigheter angående just detta. Hyresvärden har så klart möjlighet att följa sina egna regler och kan utfärda varningar. I detta fall kan man definitivt påstå att dessa grannar stör omgivningen. Om en hyresgäst stör omgivningen kan förverkande bli aktuellt, dvs att hyresgästen till slut vräks från sin bostad. Förverkande sker med stöd av 12 kap. 42 § 1 st. 6 och 8 pp. jordabalken eller, uppsägning med brytande av besittningsskyddet. Innan förverkande får ske måste hyresgästen få möjlighet till rättelse, vilket stadgas i 12 kap. 43 § 1 st. jordabalken. Om 8 p. används, vilket avser avtalsbrott mellan hyresvärd och hyresgäst, måste domstol avgöra om avtalsbrottet är tillräckligt väsentligt för att förverkande ska ske. För att använda 8 p. krävs vidare att hyresvärden kräver rättelse av hyresgästen inom 2 månader från att hen fick kännedom om avtalsbrottet.

Som hyresgäst kan du begära ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden som kommer att tvinga hyresvärden att agera. För din del kan du eventuellt få nedsättning av hyran och i särskilda fall få rätt att säga upp avtalet och begära skadestånd. Dessa möjligheter finns för att indirekt tvinga en hyresvärd att agera om en hyresgäst är störande för omgivningen.

Förutom detta kan du verkligen argumentera för att det här är ett miljömässigt problem som är en olägenhet för människors hälsa enligt 9 kap. 3 § miljöbalken. Om ett sådant fall skulle tas upp i mark och miljödomstolen skulle de ta hänsyn till att du har astma och att bli utsatt för passiv rökning är särskilt skadligt för din hälsa.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare