Tjänstledighet - rättighet eller möjlighet?

Jag är anställd i ett bemaningsföretag och ansökte för åtta månaders tjänstledighet för att vara utomlands men min arbetsgivare beviljar inte.. Har han rätt att inte bevilja?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

En arbetstagare har ingen lagstadgad rätt till allmän tjänstledighet, med undantag för studier, vård av närstående, föräldraledighet samt bildande av näringsverksamhet. Det är upp till arbetsgivaren att sätta upp policys för i vilka situationer en ansökan om tjänstledighet bör beviljas. Din situation tycks inte falla in under något av de lagstadgade undantagen, vilket ger din arbetsgivare rätt att neka din ansökan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare