FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/12/2014

Tjänstepension i bodelning

Hej, Jag undrade om PPM och AMF tjänstepension (som arbetsgivaren har betalat in varje år) ingår i bodelningen? Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En tjänstepension är inte att anses som enskild egendom enligt bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 1 § och 7 kap. 2 §, men undantas som huvudregel istället från bodelningen i enlighet med ÄktB 10 kap. 3 § 1 st. Enligt denna bestämmelse undantas nämligen vissa icke överlåtbara rättigheter från bodelningen.

Om din tjänstepension omfattas av denna bestämmelse beror på pensionsavtalets villkor. Tjänstepensioner är som regel utformade på det sätt att de faller in under denna bestämmelse och således undantas från bodelningen ("den anställde anses inte som försäkringstagare när det gäller rätten att förfoga över försäkringen genom överlåtelse", eller liknande formuleringar).
Om ditt pensionsavtal däremot utformats på så sätt att arbetsgivaren givit dig rätt att förfoga över pensionsrättigheten så omfattas pensionen inte av bestämmelsen i ÄktB 10 kap. 3 § 1 st. och pensionen kommer då istället att ingå i bodelningen i enlighet med huvudregeln i ÄktB 10 kap. 1 §.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare