FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/08/2015

Tjänstefel för advokater

Om misstanke finns att advokat begår tjänstefel. Vart vänder man sig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Förmodligen bör du vända dig till Advokatsamfundet och göra en så kallad "Disciplinanmälan". Mer information kan du hitta på advokatsamfundet.se. Samfundet kan utesluta advokater som inte följt god advokatssed, och detta skulle ha stora konsekvenser för den uteslutne, Denne blir då av med all privilegier som advokattiteln medför.

Några viktiga saker att veta är att disciplionnämnden inte hanterar fall som är mer än tre år gamla och du kan inte överklaga beslutet, dock kan den anmälde göra det. I vissa fall kan justitiekanslern överklaga nämndens beslut.

Vänligen,

Philip IdeströmRådgivare