Titta på piratkopierad film på nätet

Är det lagligt att kolla på pirat kopierad film på youtube?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på frågan du ställer är inte helt självklar. Så kallad piratkopierad film är i lagens mening film som omfattas av skyddet i Upphovsrättslagen. Före april i år hade svaret varit kort och enkelt: JA. Nu, dessvärre, är det troligtvis mer komplicerat än så.

Sedan mål C-527/15 i EU-domstolen är rättsläget oklart

Innan april i år stod det klart att det var olagligt att (2 § Upphovsrättslagen):

1. Framställa kopior på det skyddade materialet. (bränna en dvd, göra en kopia på datorn etc.)

2. Tillgängliggöra materialet för allmänheten. (driva en hemsida som t.ex. swefilmer, länka till skyddat material som t.ex. en torrent-tjänst och liknande.)

Nu är det ett ”oklart” område. Målet handlade förvisso om en slags mediaspelare som gjorde det möjligt att spela skyddat material när man köpte den men många jurister anser att det kan vara generellt tillämpligt. Förmodligen sträcker sig lagen inte så långt som till tittare på Youtube. Det är i alla fall olagligt att ladda upp filmen och det vore otroligt om man som upphovsman går så långt som att jaga youtube-användare.

Brott mot upphovslagen leder inte till allmänt åtal

Som lite kuriosa kan jag tillägga att det alltså inte är staten som väcker åtal när upphovsrätten till ett verk kränks. Det är i de flesta fall så att rättighetsinnehavaren till ett verk måste inleda en rättslig process mot den som kränker upphovsrätten. Det blir en enskild civilrättslig process(alltså i detta fallet: rättighetsinnehavaren vs enskild person), sannolikt med ett skadeståndskrav. Detta gör att det ur ett ekonomiskt perspektiv är mycket mer gynnsamt och effektivt att gå på den person som laddar upp än var och en av de tusentals som tittar/laddar ner materialet.

Hoppas att du fick ett någorlunda svar på din fråga, vad det definitiva svaret på frågan blir får framtiden utvisa.

Allt gott,

Marcus

Lawline RådgivareRådgivare