Timanställning och tillsvidareanställning

Hej! Jag jobbar nu som undersköterska, timanställt. Jag har jobbat timanställt 1 år och jag brukar arbeta ca 170 timmar /månaden i samma ställe. Jag undrar om det finns någon lag för att kunna bli fast anställt eller vad är det som gäller.

Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den anställningsform du har är troligen en visstidsanställning. Enligt 5 § lagen om anställningsskydd gäller att den som har haft en visstidsanställning i mer än två år under de senaste 5 åren hos en arbetsgivare blir tillsvidareanställd. Den bestämmelsen gäller om inte annat följer av det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. För att få upplysningar om det kan du vända dig till din fackförening. Tiden för anställningen räknas inte från det första tillfället som du arbetade utan endast för de gånger du har fått arbeta. I ditt fall låter det dock som att du arbetar tämligen regelbundet så det är möjligt att du kan räkna hela perioden.

Arbetar du vidare i ett år till har du alltså troligen rätt till en fast anställning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare