Timanställning och sommarjobb

Hej,

Jag undrar; Jag har en timanställning med fast sommarschema, jag har dvs fått veta vilka dagar och mellan vilka tider jag ska jobba. Detta framgår dock inte av anställningsavtalet.

Nu undrar jag, om chefen plötsligt får för sig att ändra arbetstiden så att dagarna blir kortare, utan att förvarnat, är det ok, eller har jag rätt till den arbetstid, och således även den lön, jag förväntat mig när jag fått schemat för sommaren i våras?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Man kan få olika svar på din fråga beroende på hur ditt anställningsavtal ser ut samt om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats eller inte. Men de grundläggande reglerna om dina rättigheter som arbetstagare hittas i lagen om anställningsskydd(LAS).

Timanställning är egentligen ingen riktig anställningsform enligt LAS. Det man brukar använda sig av vid så kallad timanställning är kortare visstidsanställningar som då gäller dag för dag. Timanställningen är oftast ganska osäker eftersom man inte alltid vet hur man skall jobba men man skall ändå vara tillgänglig och beredd att arbeta.

I ditt fall har du dock i förväg redan fått ett schema med fasta tider under sommaren, alltså ett klassiskt sommarjobb. En sådan anställningsform brukar dock i allmänhet liknas mer vid en tidsbegränsad anställning i form av en allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsanställning (LAS 5§). Som huvudregel kan man inte ändra en sådan anställning under anställningens gång om man inte blir uppsagd eller säger upp sig. Din arbetsgivare bör därför inte kunna dra ned på dina tider utan att ge dig den lönen du skulle ha fått om du arbetat enligt det ursprungliga schemat.

Hur din anställningsform ser ut kan alltså spela ganska stor roll.

Det är därför viktigt att du begär ut ett anställningsbevis. Där skall det stå när du börjar och slutar din anställning, hur mycket du skall jobba och vad du skall ha i lön osv. Skaffar du dig ett sådant bevis så minskar du risken för att missförstånd skall uppstå. Skulle det hända att din arbetsgivare försöker lura dig genom att ta ifrån dig arbetstider så kommer det utan ett arbetsbevis bara vara ditt ord mot hens. Ditt anställningsavtal kanske inte innehåller ditt schema så för att försäkra sig för framtida eventuella missförstånd med din arbetsgivare skulle jag se till att i alla fall få schemat i skrift.

Får du framtida problem så skulle jag vända mig till facket, där kan du få vidare hjälp med exempelvis frågor om vad anställningsavtalet på just din arbetsplats innebär och vilka kollektivavtal som kanske finns där.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Med Vänligt Hälsning

Matilda BonaRådgivare