Tillverkning av sprit - lag om alkoholskatt

Hej, Vad gäller vid start av kommersiell småskalig produktion och försäljning av sprit (ej öl och vin) som har för avsikt att exportera varan till annat land?

Lawline svarar

Hej!

Till att börja med måste du ansöka om att vara upplagshavare enligt 9 § lag om alkoholskatt (https://lagen.nu/1994:1564), detta gör du hos Skatteverket. För att godkännas krävs enligt samma bestämmelse bland annat att du betraktas som lämplig upplagshavare med hänsyn till ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt.

Notera att du även måste registerera din livsmedelsanläggning hos Livsmedelsverket.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare