Tillträde till lägenhet

Hej! Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andrahand. Nu ska lägenheten säljas i sommar och min andrahandshyresgäst vill inte att jag eller mäklaren ska ha visningar där sålänge h*n bor där. Kan h*n neka mig tillträde då jag ska ha visning så länge h*n bor kvar i lägenheten? Jag har läst att hyresgästen inte kan neka visning av lägenheten när den är "till uthyrning" men är det samma vilkor som när lägenheten står till försäljning? Hälsningar My

Lawline svarar

Hej My!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det stämmer som du säger att hyresgästen är skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid när den är ledig till uthyrning. Det följer av Jordabalkens 12 kap 26§. Jag skulle nog göra tolkningen att det förmodligen gäller även när lägenheten skall säljas.
Om hyresgästen vägrar att komma överens om en lämplig tid utan ett godtagbart skäl så kan det vara grund för förtida uppsägning, dvs. att hyresgästen har förverkat sin hyresrätt (JB 12 kap 42 § p.7).
Du får däremot inte tvinga dig in i lägenheten om du vägras tillträde, utan måste ansöka om handräckning hos Kronofogden.

Hoppas att detta var till hjälp.

Med vänlig hälsning

Daniel MorganssonRådgivare