FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/09/2014

Tilldelning av serveringstillstånd från hyresvärd?

Hej! Min mamma startade ett café för ungefär ett år sedan. Vår hyresvärd lovade då muntligt mamma att hon skulle få alkoholtillstånd, men det var inte riktigt så. Resturangen bredvid oss hotade vår hyresvärd, att om du ger alkoholtillstånd till min mamma så kommer jag att mörda din familj. Hyresvärden är för rädd för att anmäla, mamma har inte råd att ha cafét i rullning, finns det något kryphål? Vi har gjort allt men inget går! Snälla hjälp oss!

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Alkoholtillstånd, som vanligen kallas för serveringstillstånd eller utskänkningstillstånd, regleras i Alkohollagen. Av 8:1 (se https://lagen.nu/2010:1622#K8P1S1) så framgår det att servering av alkoholhaltiga drycker kräver tillstånd från kommunen. En ansökan om serveringstillstånd ska ske skriftligen till kommunen (10§) och tillståndet ges endast om ett antal förutsättningar är uppfyllda, såsom att den som söker om tillståndet anses som lämplig att hantera alkoholservering, att denne ska klara av ett prov om lagens bestämmelser samt att det ställs ett antal olika krav på menyns utbud samt restaurangens utrustning (15§). Ett serveringstillstånd är alltså ingenting som er hyresvärd kan lova er eller som denne har någon möjlighet att råda över, förutom att möjligtvis ansöka om det åt er hos kommunen.

Som du nämner så har den närliggande restaurangens ägare eller personal hotat er hyresvärd att inte ansöka om serveringstillstånd, antagligen i ett försök att se till att deras egen verksamhet inte minskar i lönsamhet om din mammas café skulle tilldelas severingstillstånd och locka över kunder från restaurangen. Att hota en annan person eller dennes närstående till döden är inget mindre än ett allvarligt brott i form av olaga hot enligt 4:5 BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1) då det sker ett hot om en brottslig gärning som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos er hyresvärd. Olaga hot av normalgraden har ett straffvärde på upp till ett års fängelse, och är givetvis ingenting som kan accepteras av varken er eller er hyresvärd.

Som en lösning på er situation så råder jag er därför att se till att ni har de förutsättningar som krävs för att kunna tilldelas ett serveringstillstånd från kommunen, att sedan ansöka om det och självfallet att polisanmäla den person från den närliggande restaurangen som står bakom de olaga hoten mot er hyresvärd. De krav som lagen ställer för att ni ska kunna tilldelas serveringstillstånd finns alla i 8 kap i lagen som jag har hänvisat till. Förutom lagtexten så verkar det finnas ett flertal företag som arrangerar förberedande kurser för de som ämnar ansöka om serveringstillstånd, som kan hittas genom en enkel sökning på exempelvis google.

Hoppas att detta var till hjälp, och lycka till!

Johan OlssonRådgivare