Tillåtna föreskrifter i testamente

Hej

Jag har en bostadsrätt och viss förmögenhet. Har inga barn. Jag vill att mim syster ärver mig o allt jag äger. Kan jag skriva ett testamente där jag utelämnar mim mor o far? Jag vill inte att min mor ärver mig o framförallt inte min far som jag aldrig haft kontakt med. Dessutom har han flera barn från andra äktenskap. Jag vill fösäkra mig om att jag utelämnar mina föräldrar. Om jag skulle få testamentera allt till min syster o hon avlider efter min frånfälle kan man skriva vem som ska ärva då? Så att om min syster dör att det går till någon annan? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Det finns ingenting som hindrar att du testamenterar alla dina tillgångar till din syster. Föräldrar till en avliden har nämligen ingen motsvarande rätt till en laglott eller liknande såsom den avlidnes egna barn har enligt 7 kapitlet Ärvdabalken. Då du inte har några egna barn är du således fri att testamentera bort alla dina tillgångar.

I ditt testamente kan du, utöver att föreskriva att din syster ska vara testamentstagare, även föreskriva vem som ska få det som finns kvar av dina testamenterade tillgångar då hon sedermera avlider (exempelvis en god vän eller en stiftelse etc.). Så länge de personer som du räknar upp i "testamentskedjan" lever då du upprättar testamentet kan du göra denna "kedja" hur lång som helst.

Enligt 9 kapitlet 2 § 1 stycket Ärvdabalken krävs dock som huvudregel att den eller de personer som pekas ut som den/de som ska få dina testamenterade tillgångar efter din syster lever vid den tidpunkt då du upprättar testamentet. Undantag från denna regel görs i 9 kapitlet 2 § 2 stycket Ärvdabalken där det framgår att det likväl är möjligt att föreskriva att testamentstagarens ofödda barn ska få testatorns tillgångar efter testamentstagaren (det vill säga om din syster inte har några egna barn men förväntas få barn någon gång så är det möjligt för dig att föreskriva att dina testamenterade tillgångar ska gå till hennes framtida barn då hon avlider. Du kan dock inte i en sådan situation föreskriva någonting om vad som händer efter det att din syster avlidit och hennes ofödda barn fått tillgångarna, det vill säga du kan inte genom ett testamente binda tillgångarna längre än ett generationsskifte).

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare