FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/10/2017

Tillåtet med stängsel längs med servitut

Hej.

Hur nära vägen, som jag har servitut på, får grannen sätta sitt djurstängsel? Som de är nu är vägen inte mer än 2 m bred när stängslet sitter uppe. Tänker på att det blir trångt för snöröjning och slamtömning.

Mvh Jon

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilka gränser som gäller är ofta inskrivet i servitutsavtalet. I första hand bör du kolla i avtalet. Om det saknas bestämmelser om gränser mot stängsel osv gäller en allmän skyldighet för den tjänande fastigheten (din grannes fastighet) att inte hindra servitutets nyttjande. Några allmänna regler om servitutsvägars mått finns alltså inte men den tjänande fastighetens ägare får varken direkt eller indirekt hindra nyttjandet av servitutet. Att omöjliggöra snöröjning på vintern borde falla under sådant indirekt hindrande. Det bör dock påpekas att åtgärder längs med servitutet som endast medför ringa men för den härskande (din) fastigheten inte nödvändigtvis strider mot servitutets ändamål och syfte. I prejudicerande HD-fall har till exempel en grind med hasp över en väg ansetts utgöra ringa men, men inte strida mot avtalsservitutet (så länge den härskande fastighetens ägare kan öppna grinden). Det kan alltså vara av betydelse för din fråga om grannens stängsel hindrar/väsentligt försvårar snöröjning eller enbart i ringa omfattning försvårar snörröjning.

Som du förstår är det inte alldeles enkelt att besvara din fråga utan att veta vad som står i ert avtalsservitut (om det är ett sådant servitut) eller veta exakt hur stängslet hindrar snöröjning med mera. Jag hoppas att du har fått någon slags vägledning i hur man ska tänka.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare