FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/11/2017

Tillåtet för butik att neka vissa kunder?

Hejsan.

Vi, personalen från en liten butik, undrar vad vi har för rättigheter ifall vi vill stoppa eller be kunder lämna ifrån sig väskor när kunder går in med väska eller andra kassar med varor i butiken.

Vi vet att vi inte har rätt att kräva att få titta i väskan. Men har vi rätt att neka kund att gå in i butik ifall det inte är villiga att lämna ifrån sig väskan innan entré eller lämna dem bakom kassan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Det är i princip inte otillåtet för en butik att sätta upp sådana krav när en kund går in i butiken. Ett sådant krav får anses vara en överenskommelse mellan kunden och butiken (företaget) för att kunden ska få befinna sig där. Detta innebär att personalen, utan att ett sådant krav etablerats av företaget, inte får kräva samma saker utan tillåtelse från kunden. Om å andra sidan kunden anses ha godkänt kraven vid inträdet till butiken kan jag inte se några hinder för att butiken även letar i kundens väska.

Observera att det hela handlar om att kunden själv ska ha godkänt dessa krav. Butiken får alltså neka kunder från att befinna sig i butiken, vilket följer av den s.k. avtalsfriheten.

Lawline RådgivareRådgivare