FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/10/2013

Tillåtet att söka jobb i påhittat namn?

Hej jag undrar om det är tilltåtet att göra så här. Jag har ett utländskt efternamn och för att kontrollera att inte mitt efternamn ligger till grund för diskriminering skulle jag vilja skicka in en ansökan med ett annat "svenskt" efternamn för att se om den blir uppringd. Får man göra så? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Min bedömning är att det upplägg du beskriver i sig inte är otillåtet. Det kan däremot vara bra att tänka på att det namn du använder inte tillhör en annan, verklig person som eventuellt kan drabbas negativt av att någon tror att denne sökt jobbet. Om du skickar in ansökan i pappersform bör du inte heller underteckna din ansökan med det påhittade namnet eftersom underteckningar i annans namn under vissa förutsättningar kan vara brottsliga, även om namnet är påhittat.

Om du verkligen skulle bli erbjuden jobbet behöver du dock normalt underteckna ett skriftligt anställningskontrakt i vilket ditt riktiga namn ska stå. Om arbetsgivaren då får reda på att du lämnat falska uppgifter vid rekryteringen är det möjligt att han eller hon av detta skäl väljer att avbryta processen. Detta kan vara bra att tänka på om du verkligen vill ha jobbet.

Hör gärna av dig till Lawline igen om du har ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,

Ronja KleiserRådgivare