FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/06/2015

Tillåtet att slänga övergiven egendom?

Om jag plockar upp en ölflaska, häller ut dess innehåll och placerar den tomma glasflaskan i en för ändamålet avsedd sopkärl, har jag gjort mig skyldig till egenmäktigt förfarande?

Även om avsikten var att undanröja en potentiell risk för att någons senare kan använda flaskan som ett tillhygge.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

En ölflaska som står på marken torde vara övergiven egendom, så kallad res delicta, och således har ingen besittning till den. För att ett tillgripande ska vara egenmäktigt förfarande krävs att egendomen finns i någons besittning.

Föremålet skulle snarare kunna omfattas av lagen (1938:121) om hittegods. Dock följer av tidigare rättsfall att 1 § hittegodslagen, som innebär en skyldighet att inge föremålet till polisen, inte gäller om föremålet i princip är värdelöst. Det borde gälla för en ölflaska (om det inte är en extremt värdefull och speciell ölflaska vilket jag här utgår från att det inte är). Att ta upp flaskan innebär alltså inte sedan någon skyldighet att se till att polisen får kännedom om fyndet utan du kan slänga den utan några straffrättsliga följder.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare