Tillåtet att skicka en fordran efter 2 år?

Hej

Vi har fått veta att vi får en faktura efter ca 2 år från Telia (för fiber som de har installerat) kan de kräva så långt efter installation? Hur lång tid är max att man kan kräva betalning från Telia .

Lawline svarar

Hej!

Ja, det är helt okej för dem att skicka en faktura till er efter 2 år. Den generella regeln om preskription av fordringar återfinns i 2 § preskriptionslagen (1980:130), där en fordran preskriberas efter 10 år. Andra stycket i paragrafen reglerar den situation då en näringsidkare har en fordran på en konsument, om fordringen avser en vara eller tjänst som näringsidkaren i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. I detta fall preskriberas fodringen efter 3 år. Ni som konsumenter tillämpar alltså andra stycket, som anger att fordringen som företaget skickat fortfarande är giltig.

Lawline RådgivareRådgivare