FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/03/2018

Tillåtet att fotografera granne?

Hej. Får jag ta kort på en granne som kastar helt fel sopor i sopnedkastet och skicka bilderna till min hyresvärd?

Lawline svarar

Hej!

Givet att grannen är utanför huset är det som huvudregel tillåtet att fotografera personen. Var däremot försiktig med att uppföra dig på ett alltför störande sätt. Enligt 4 kap. 7 § brottsbalken (1962:700) är det brottsligt att fysiskt antasta någon annan eller utsätta någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det krävs dock väldigt mycket för att detta brott ska vara aktuellt.

Sammanfattningsvis bör det inte vara några problem att fotografera din granne. Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare