FrågaKÖPRÄTTÖvrigt11/04/2015

Tillämplig lag och ångerrätt avseende köp från Tyskland

Hej

Min kusin beställde sprit från Tyskland via nätet i januari och det har fortfarande ej levererats hem till honom utan är i tullen. Har han rätt att häva köpet och i så fall kommer det tillkomma några extra utgifter och kommer han få tillbaka sina pengar?

Han beställde från scanbolaget!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Först ska jag behandla frågan om huruvida svenska eller tyska lagar är tillämpliga och sedan ska jag gå igenom de regler som är aktuella.

Enligt artikel 6 första stycket Rom I-förordningen ska konsumentköpavtal vara underkastade lagen i det land där konsumenten har sin vanliga vistelseort. Detta innebär att om din kusin är bosatt i Sverige är svenska lagar tillämpliga. Vidare framgår i artikelns andra stycke att även om det står skrivet i köpavtalet att tysk rätt ska tillämpas, ska ändå svenska s.k. tvingande regler tillämpas. En lag som är tvingande till konsumentens fördel är just lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, kallad distans och hemförsäljningslagen. Detta framgår av lagens 1 kap. 4 §. Alltså ska denna lag tillämpas oavsett vad som står i avtalet.

När det gäller själva sakfrågan är distans- och hemförsäljningslagen tillämplig eftersom det rör sig om ett distansköp (se lagens 1 kap. 2 § och 2 kap. 1 §). Vidare framgår i 2 kap. 10 och §§ att en konsument har rätt att frånträda avtalet genom att lämna eller sända ett meddelande till säljaren inom 14 dagar från att han eller hon har mottagit varan. Det är även möjligt att utnyttja denna ångerrätt innan konsumenten har mottagit varan. Alltså kan din kusin utnyttja denna ångerrätt.

Om din kusin skickar tillbaka varorna (eller begär att transportören eller säljaren ska ombesörja detta) är det han som är skyldig att betala transportkostnaden, såvida inte säljaren frivilligt har åtagit sig att stå för denna kostnad, enligt 2 kap. 13 § distans- och hemförsäljningslagen. Slutligen framgår i 2 kap. 14 § att säljaren är skyldig att återbetala det som din kusin har betalat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare