Tillämpas sambolagen om båda inte är skrivna i bostadskontraktet?

Hej, Jag och min sambo håller på att separera och undrar om sambolagen. Efter 4 år tillsammans i en lgh som stod i mitt namn bytte vi bostad, då fick min sambo inte stå med på det nya kontraktet. Nu, efter 5 månader i den nya lägenheten, ska vi alltså separera och vill veta om sambolagen kan tillämpas genom att min sambo får skrivas in i kontraktet för att få lika stor möjlighet till en ny bostad som jag. Vi har ju haft gemensamt boende i över 4 år, bevisbart via folkbokföringsregistret. Ingen av oss har råd att behålla den nuvarande lägenheten själv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Sambolagen är tillämplig när två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Lagstiftaren har satt som riktmärke att stadigvarande bo tillsammans innebär att två personer bor minst sex månader tillsammans. Emellertid är detta riktmärke vagt och främst är det personernas avsikter med att stadigvarande leva tillsammans som tillmäts betydelse.

Vad som menas med parförhållande är att förhållandet är äktenskapsliknande, vari det i normalfallet ingår ett sexuellt samliv (prop. 1986/87:1 s. 252). Vänner, släktingar eller liknande som bor tillsammans är sålunda inte sambor i juridisk mening.

Med gemensamt hushåll menas att sambor delar bostad och har ett samarbete i vardagliga göromål samt har en viss ekonomisk gemenskap, eller i alla fall ett ekonomiskt samarbete.

Ni har haft gemensam permanentbostad och varit folkbokförda på samma adress. Som jag kan se det finns det inget tvivel att ni juridiskt sett är sambor. I ert fall gäller sambolagen oavsett om din sambo är skriven i kontraktet.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare