Tillägg till testamente

Vi har ett juridiskt godkänt testamente men vill göra ett tillägg.

Principen har varit att respektive bröstarvingar ärver vad respektive fört med sig

i boet. Nu vill vi göra ett tillägg angående kapitalet.

Särskild blankett ?

Särskild formulering ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid tillägg till testamente gäller att ordinär testamentesform ska användas, 10 kap. 6 ärvdabalken (ÄB).
Ni kan i en skriftlig separat handling skriva ”tillägg till testamente” och skriva tillägget ni önskar att göra, till exempel att respektive bröstarvinge ska ärva det kapital respektive bröstarvinge fört med sig i boet. Ju mer preciserad tillägget är desto bättre för att undvika eventuella oklarheter.

Eftersom det vid tillägg till testamente gäller att ordinär testamentesform ska användas måste testator precis som vid huvudtestamente underteckna testamentet eller vidkänna sin underskrift i närvaro av två vittnen, 10 kap. 1 ÄB. Vittnet ska samtidigt närvara och bestyrka testamentet med sitt namn. Vittnen ska veta att det är ett testamente de bevittnat men behöver emellertid inte veta innehållet.
Det behöver dock inte vara samma vittnen som bevittnat det första testamentet. Inte vem som helst får dock vara testamentsvittne. Enligt ÄB 10:4 st. 1 måste vittnet vara över 15 år och inte ha en psykisk störning som medför risk för att vittnet inte förstår vittnesbekräftelsens betydelse. Även om dessa förutsättningar är uppfyllda får vissa personer inte vara testamentsvittne. Testators make, sambo, den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap, svågerlag till testatorn och testator syskon får inte vittna. Av paragrafens andra stycke följer även att den som i testamentet angetts som testamentstagare inte får testamentsvittne.
I paragrafen regleras även vad som gäller när testamentstagare är en juridisk person samt regler om förmyndare, god man och förvaltares möjlighet att vittna till förmån för den som företräds.

Hör gärna av er om ni har fler frågor.
Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare