Tillägg till testamente

Jag är nygift. Tidigare när vi var sambo skrev vi ett testamente då vi köpte en fastighet, vi har inga gemensamma barn, bara särkullbarn båda två. Nu när vi har gift oss, undrar jag om man måste skriva om testamentet? Texten börjar så här: Undertecknade som sammanlever utan att ha ingått äktenskap... Kan man själv bara skriva om det? Om jag skulle vilja lägga till att vissa saker som jag ärvt av mina föräldrar ska min dotter ärva, är det då bara att skriva till det i testamenten? Vi äger gemensamt fastigheten men har även skrivit varsitt skuldebrev till varandra på halva summan av fastigheten. Innebär det att när en av oss går bort, räknas skuldebrevet av från tillgångarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ni behöver inte skriva om testamentet, däremot måste ni göra ett tillägg som uppfyller samma formkrav som ett testamente, enligt reglerna i kapitel 10 i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K10). Rubricera handlingen "tillägg till testamente", se till att ha två närvarande vittnen som bevittnar era underskrifter (det behöver inte vara samma vittnen som bevittnade ert testamente). I tillägget kan ni sedan klargöra att ni numera är gifta, samt att du kan tillägga att din dotter ärver viss bestämd egendom av dina föräldrar.

Vad gäller skuldebrevet kommer det att upptas i skulder respektive tillgångar (beroende på vem som är gäldenär och vem som är borgenär), så länge det inte är er enskilda egendom.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare