FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/05/2016

Tiggeriets laglighet

Vad säger lagen om tiggeri, är det lagligt? I sådana fall i vilken lag står det att det är lagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tiggeri är lagligt i den mening att det inte finns någon lag emot det. Det finns alltså ingen brottsrubricering mot tiggeri som sådant, det är först när ofredande eller misstänkt människohandel kommer in i bilden som polisen kopplas in, men för att det ska ske krävs antingen:

– Att en tiggare uppför sig så påstridigt att det räknas som ofredande.

– Att polisen får en konkret misstanke om människohandel (tvingat tiggeri).

På grund av detta krävs det inte heller lagstöd för att få tigga, att hitta en lag som tillåter tiggeri i Sverige är därmed omöjligt.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Adrian NylénRådgivare