FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/06/2014

Tidsgräns för att begära bodelning?

Hej. Vi ska skiljas. När vi skickar in ansökan om skilsmässa hur låg tid efter har vi på oss för att göra bodelningen? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 9 kap 4 § äktenskapsbalken (ÄktB) ska bodelning med anledning av äktenskapsskillnad förrättas när äktenskapet har upplösts. Vidare ska bodelning göras med utgångspunkt i de egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes enligt 9 kap 2 § ÄktB. Ett äktenskap är upplöst när exempelvis en dom på äktenskapsskillnad har vunnit laga kraft och utgångspunkten är att det inte finns någon bestämd tidsgräns inom vilken bodelning måste förrättas efter det att äktenskapet har upplöst.

Dock finns det undantagssituationer och makarna kan förlora sin rätt att begära bodelning under speciella omständigheter. Enligt ett rättsfall från högsta domstolen (NJA 1993 s. 570) gjorde ingen av makarna något anspråk på bodelning under en väldigt lång tid och viss fördelning av deras egendom hade skett. I det aktuella rättsfallet väntade makarna i 24 år med att begära bodelning så det kan vara ett exempel på hur lång tid makarna har på sig att begära bodelning. I ett annat rättsfall (NJA 2009 s. 437) hade ena maken inte förlorat sin rätt att begära bodelning då han hade väntat i 10 år på att begära bodelning och han hade en förklaring till varför han hade väntat så pass länge. Sammanfattningsvis innebär detta att om ni väntar ett par månader så borde det inte vara några problem.

Något som kan vara värt att påpeka är att bodelning också kan förrättas under den tid då äktenskapsskillnad pågår (tiden mellan då talan om äktenskapsskillnad väcktes fram till dess att domen vunnit laga kraft) om någon av makarna begär det och då ska bodelningen förrättas genast enligt 9 kap 4§ ÄktB.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i ÄktB hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare