Tidsfrist för förundersökning

Hur länge får en förundersökning hålla på?

Om brotten begicks för ett par år sedan och man har varit på förhör och sedan dess inte hört något. Men samtliga brott syns i misstankeregistret som skäligen misstänkt.

Finns det någon maxtid?

Misstankeregistret rensas ju inte förrän förundersökningen är nerlagd om jag har förstått det rätt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

En förundersökning kan fortgå så länge brottet inte är preskriberat. Olika preskriptionstider gäller för olika brott. Preskriptionstider hittar du i 35 kap. brottsbalken, som bestäms utifrån det aktuella brottets straffskala. Om exempelvis brottet som begåtts är stöld, vars straffskala sträcker sig till högst två års fängelse, kan man då utläsa ur 35 kap. 1 § 1 stycket brottsbalken att preskriptionstiden är fem år.

Om det handlar om flera olika brott inom samma gärning, då är det preskriptionstiden för brottet med den strängaste straffskalan som gäller för samtliga brott inom händelseförloppet, vilket framgår av 35 kap. 1 § 2 stycket brottsbalken.

Gällande misstankeregistret finner du aktuella bestämmelser i lagen (1998:621) om misstankeregister. I dess 13 § 1 stycket om gallring av uppgifterna framgår följande;

13 § En uppgift i registret skall gallras

1. om en förundersökning har avslutats utan att åtal väckts med anledning av misstanken,
2. om åtal som har väckts med anledning av misstanken har lagts ned,
3. om domstol har meddelat dom eller beslut som vunnit laga kraft med anledning av misstanken eller den misstänkte har godkänt strafföreläggande som har utfärdats i anledning av misstanken eller
4. när en begäran om överlämnande eller utlämning har avslagits eller, om den har bifallits, överlämnandet eller utlämningen har verkställts.

Alltså är du rätt ute om att uppgifterna tas bort, bland annat, när förundersökningen avslutats vilket framgår av första punkten ovan.

Hälsningar,

Martin PerssonRådgivare