Tidsbegränsad anställnings upphörande

Hej, Min arbetsgivare har anställt mig med sk "månadskontrakt",dvs anställning per månad. Problemet är att jag inte har något kontrakt för varken Oktober eller November. Lönen har kommit i tid men hur är det med uppsägningsrutinen? Då jag nu funnit en ny arbetsgivare som ger mig skrivet kontrakt har jag rätt att lämna min arbetsgivare vid månadsskiftet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Inledningsvis ska sägas att det inte finns något formkrav för anställningsavtal. Du kan alltså vara anställd hos arbetsgivaren även om ni inte skrivit något kontrakt. Som jag tolkar din fråga har du en tidsbegränsad anställning hos din arbetsgivare. En sådan upphör enligt 4§ 2st LAS utan föregående uppsägningstid vid anställningstidens utgång. Är du anställd per månad upphör anställningen alltså vid månadsskiftet och det finns alltså ingenting som hindrar dig från att då gå till en ny arbetsgivare.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare