Tidpunkten för fullbordan av bedrägeri

Jag har polisanmält en tjej som har bedragit mig på facebook, genom att inte skicka en bok som jag köpt av henne genom en kurslitteratur-säljgrupp.

Jag har också gått ut olika säljgrupper på facebook och varnat för henne.

Nu har hon för över pengarna för boken som jag skickat, och säger att hon anmält mig för ärekränkning(vilket bara är ett samlingsnamn)

Ska jag dra tillbaka min anmälan eftersom jag fått tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom jag inte känner till alla omständigheter kring situationen kan jag inte uttala mig om brottet bedrägeri - eller mer sannolikt ringa bedrägeri - faktiskt är aktuellt. Däremot spelar det för brottets fullbordan ingen roll huruvida hon skickade tillbaka pengarna eller inte. Du har dock i och med återbetalningen ingen rätt till skadestånd, men polisanmälan är högst relevant.

Den som genom vilseledande leder någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde döms för bedrägeri, 9 kap. 1 § brottsbalken. 2 § gäller om brottet varit ringa. Till synes har alltså brottet fullbordats sedan hon lurade dig att överföra dina pengar, om hon från början hade som uppsåt att vilseleda dig. Eventuellt kan återbetalningen ha betydelse för straffet hon skulle komma att åka på - men din polisanmälan bör du inte dra tillbaka då brottet redan har skett.

"Ärekränkning"

För brottet förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) döms den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Att utpeka någon som bedragare skulle typiskt sätt falla under bestämmelsen.

Dock finns det ett undantag som anger att om det var försvarligt att lämna uppgifterna samt du kan visa att uppgifterna var sanna eller hade skälig grund för den, ska du inte dömas till förtal. Försvarligt kan det vara då någon beter sig på ett sådant sätt att det kan finns risk att den kan komma att göra samma sak igen - som i ditt fall där du endast varnade för personen. Du kan också styrka att uppgifterna är sanna eller hade skälig grund för den.

Såvitt jag kan se är hennes polisanmälan mot dig alltså tomt begrundad och den kommer inte ha någon framgång.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare