Tidpunkt för tillträde av hyresrätt

Hej! Min hyresvärd säger att man får flytta in kl. 14.00 på inflyttningsdagen, och att detta står på kontraktet. Något sådant har vi inte hittat på kontraktet. Hyresgästföreningen säger att det är kl. 12.00 på inflyttningsdagen man har rätt att få nycklarna och flytta in, och att detta inte går att förhandla bort på t.ex. ett kontrakt. Vem har rätt?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Ur jordabalkens 12 kapitel, även kallad hyreslagen, och dess 7 § kan man utläsa att inflyttning ska som huvudregel ske klockan 12 på tillträdesdagen. Den regeln är dock inte tvingande, utan har annat avtalats är det de villkoren som gäller - vilket också framgår ur tredje stycket i samma paragraf.

Finns det alltså inget annat avtalat om tillträdesdagen på ditt hyreskontrakt, är det således klockan 12.00 som gäller för tillträdet.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare