Tidpunkt för testamentsvittnes underskrift

måste vittnen skriva under testamentet samtidigt som testatorn? eller räcker det att dom är närvarande och skriver under senare,,,

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt 10 kapitlet 1 § Ärvdabalken ska ett testamente upprättas i närvaro av två vittnen, varpå vittnena ska bestyrka testamentshandlingen med sina namn, det vill säga skriva under testamentet.

Högsta domstolen har dock i rättsfallet NJA 1994 s. 145 slagit fast att det inte krävs att testamentsvittnena skriver under testamentet vid samma tillfälle som testator skriver under det, utan det är tillräckligt att underskriften sker i nära anslutning till att testamentsvittnena bevittnat testators underskrift.

En närmare beskrivning av vad som anses vara i nära anslutning görs inte i 1994 års fall, men där ansågs en underskrift som skett fyra år efter bevittnandet av testators underskrift inte ha skett i nära anslutning, varför testamentet var ogitligt.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare