Tidpunkt för betalning av hyra för bostadshyresgäst

Hejsan!

I Jordabalk, 12 kapitlet, 20§ står i slutet på första stycket:

"För bostadslägenhet får dock den hyra som belöper på en annan kalendermånad än den första betalas senast sista vardagen före månadens början, även om avtal träffats om tidigare förfallodag."

Jag förstår inte exakt vad detta innebär, det som förvirrar mig mest tror jag är "annan kalendermånad än den första", vad menas med dett? Jag förstå heller inte skilladen på denna och meningen innan som jag tycker säger samma sak?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

12 kap. 20 § 1 st. jordabalken behandlar frågan om när och för vilken period betalning av hyresobjektet ska ske. För att förstå paragrafen är det enklast att bryta ner den i två delar, så som du gjort.

Den första meningen behandlar samtliga objekt som går under 12 kap. jordabalken och säger att om något avtal om annat ej har träffats angående den tidpunkt som betalning av hyra ska ske skall hyran betalas sista vardagen före varje kalendermånads början. Detta medför att om betalning avser juni månads hyra ska betalningen vara inne senast sista vardagen i maj månad. Den första meningen visar på att regleringen är dispositiv och att avtalsparterna därmed kan ha avtalat om annan tidpunkt för betalning eller att betalning ska ske viss månad men att det belopp som ska betalas avser flera månaders hyra. Detta är vanligt i det fall det rör sig om lokaluthyrning där hyran betalas kvartalsvis.

Den andra meningen i 12 kap. 20 § 1 st. jordabalken behandlar bostadslägenheter särskilt, det vill säga lägenheter som är avsedda att användas t så som permanent bostad eller fritidsbostad. För sådana lägenheter gäller att regleringen visserligen är dispositiv och att parter kan avtala om annat men att bostadshyresgästen alltid har rätt att betala per månad även om parterna skulle ha avtalat om exempelvis kvartalsvis hyra. Ett exempel kan användas för att förklara detta;

Parterna har avtalat om ett hyreskontrakt på bostadslägenhet. Enligt kontraktet ska bostadshyresgästen i mars månad inbetala hyra för april, maj och juni månad. Bostadshyresgästen kan antingen acceptera detta och göra den inbetalning som har avtalats om eller så kan han eller hon åberopa den reglering som finns i 12 kap. 20 § 1 st. 2 meningen jordabalken gällande att rätt finns för månadsvis betalning. Åberopas regleringen i 12 kap. 20 § 1 st. 2 meningen jordabalken har bostadshyresgästen rätt att inbetala hyra för april månad sista vardagen i mars månad, hyra för maj månad sista vardagen i april månad och slutligen hyra för juni månad sista vardagen i maj månad. Ett åberopande av denna reglering kan ej utgöra kontraktsbrott och är således inte skäl för uppsägning av hyreskontraktet i förtid.

Begreppet ”annan kalendermånad än den första” avser således sådan månad som kan ingå i ett kvartal, exempelvis maj och juni månad i kvartalet med april – juni och där april är ”den första”.

Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare