Tidpunkt för äktenskapsskillnad

Hej! Jag och min fru beslutade oss i början av sommaren att skiljas. Vi skrev båda på äktenskapskillnadspapperna i juni. Sen flyttade jag ut och skaffade eget boende medan min fru bodde kvar i huset. När jag för några veckor sedan frågade om det inte snart var dags att fullfölja skilsmässan efter våra 6 månaders betänketid så kom det fram att hon varken skickat in eller betalt in de 900 kronorna till tingsrätten som hon skulle ha gjort i somras. Inte av någon som helst tanke på att vi ska fortsätta vara gifta enligt henne, utan ekonomiska anledningar. Eftersom vi har gemensamma barn så har vi ju en betänketid på sex månader innan vi kan fullfölja skilsmässan vilket borde ha varit snart.

Jag tog då saken i egna händer och betalde in avgiften och beställde nya personbevis. Eftersom jag vill komma vidare i mitt liv och ha så lite som möjligt att göra med hennes liv så undrar jag nu när vår betänketid påbörjas?

Jag hade ju hoppats på att det snart skulle vara slut. Skilsmässopapperna är ju påskrivna i somras men ej inskickade. Om våra sex månader påbörjas nu när papperna är inskickade, finns det i så fall något sätt att hävda att det borde vara det datum som papperna är påskrivna?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Tyvärr så får du vänta ytterligare 6 månader. Båda har ett ansvar vid ansökningen att se till att den har fullföljts på korrekt sätt. Du kunde exempelvis ha kontrollerat hos tingsrätten om avgiften var inbetald eller inte. Svårt att tänka på då man självklart litar på andra parten, men båda har ett ansvar.

Isabella WidjestrandRådgivare