Tidigare vårdnadstvister, samt psykisk misshandel

Pappan gör mig illa psykiskt och vänder sonen mot mig. Detta har pågått i över 10 år och vi har haft 2 vårdnadstvister.

Min son börjar inse vad pappan gör och blir ledsen. Pappan lägger skulden på mig och jag mår så dåligt. Han vet att jag har epilepsi och gör allt för att stressa mig och göra så att jag skall förlora vårdnaden.

Vad skall jag göra?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att du och din sons pappa har gemensam vårdnad. Utgångspunkten är att föräldrarna har gemensam vårdnad se här . Vid frågor om vårdnad, boende och umgänge ska man utgå från barnets bästa (här). En viktig aspekt är att barnet ska ha en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Det finns undantagsfall från när gemensam vårdnad är det bästa för barnet. Dessa undantagsfall är:

- Om det finns en risk för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp
- Om det finns en risk att den ena föräldern ska kidnappa barnet
- Om den enda föräldern har svåra alkohol/narkotika problem
- Om den ena föräldern är svårt psykisk sjuk
- Om den ena föräldern misshandlar barnet eller utsätter barnet för sexuella övergrepp

(se här)

Det framgår inte av frågan hur gammal er son är, men ju äldre barnet är, desto större hänsyn tas till barnets vilja. Vid tolv års ålder anses barnets vilja väga tyngre än för yngre barn (se här). Vid en process i domstol bedöms föräldrarnas förmåga att samarbeta (se här). En förutsättning för att föräldrarna ska kunna ha gemensam vårdnad är att samarbetet dem emellan är någorlunda konfliktfritt.

Av din fråga förstår jag att du är missnöjd med hur situationen är nu. En möjlighet du har är att du ansöker om enskild vårdnad. Om du vill göra en ansökan om enskild vårdnad ska du skicka in en stämningsansökan om enskild vårdnad till tingsrätten. Hur det går till kan du läsa mer om här och här. Jag kan även rekommendera att du tar kontakt med en jurist. Du är välkommen att boka tid med en jurist på Lawline, du kan läsa mer om det här: http://lawline.se/boka

Har du fler frågor får du även gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04 och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare