FrågaARBETSRÄTTSjuk 14/08/2016

Tid för sjukanmälan

Hej! Jag har en fråga baserat på något som en kollega till mig precis skrev, som lyder:

"Sjukanmäler man sig inte mellan 7-9 på morgonen så är ens sjukanmälan ogiltig".

Finns det någon fast tidsperiod för sjukanmälan (t.ex. "innan ditt pass"), är det något som bestäms i kollektivavtal eller förekommer det inte över huvud taget?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om sjuklön finns i Sjuklönelagen, men kan till viss del även regleras i kollektivavtal. I lagens 2 § sägs att avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen inte gäller i berörda delar (med vissa undantag).

En paragraf som inte får inskränkas i avtal är 8 § 1 stycke. Stycket innebär att en arbetsgivare inte behöver betala sjuklön för tid före sjukanmälan, om det inte funnits förhinder att sjukanmäla sig. Det är vad som gäller, och det finns ingen regel som säger att man måste sjukanmäla sig inom en viss tid, det som kan hända är att man inte har rätt till sjuklön för tiden före anmälan, om man inte varit förhindrad att sjukanmäla sig pga. sin sjukdom. Det kan tilläggas att det krävs att man inte kunnat sjukanmäla sig, inte att man ex. varit trött och sovit.

Hoppas detta svarat på din fråga.
Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare