FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/11/2014

Tid för bodelning enligt sambolagen

Hej Har en till fråga om bodelning när man varit sambos. Vad gäller: kan jag när som helst, hur fort so helst begära bodelning av gemensamt bohag. Bakgrund: Vi har bott i mitt hus som jag ägde innan vi träffades dit han flyttade in. och där kommer jag att bo kvar. Carina

Lawline svarar

Hej

Det finns ingenting i lagen som begränsar hur tidigt en begäran om bodelning av samboegendomen får ske. Enligt 8 § Sambolagen måste en sådan begäran företas senast inom 1 år från den dag samboförhållandet upphörde.

Vill du veta mer om vilka regler som gäller för sambor så kan du följa länken här här till sambolagen.

Victor SundhRådgivare