Tid för återbetalning av skuldebrev

Hej,

Jag har en person som är skyldig mig 7000 kr, där det finns ett avtal att skulden existerar och varför den har uppstått. Det som är ett problem är att det står inget datum för vilken datum skulden ska vara återbetald, skulden uppstod mitten på 2016. Finns det något jag kan göra åt det här?

Tack och god fortsättning!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det rör sig om ett skuldebrev är skuldebrevslagen tillämplig. Enligt 5 § Skuldebrevlagen måste gäldenären (den som lånat pengar) betala borgenären (den som lånat ut pengarna, dvs. du) när borgenären fordrar det.

Dvs. eftersom det inte finns något slutdatum för skulden så kan du kräva återbetalning när som helst. Skulle personen i fråga ändå inte vilja betala skulden skulle du eventuellt kunna gå till kronofogden eller sälja din fordran vidare till något factoringbolag t.ex.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare